~Anonymous
Niech G będzie grupą. Mamy więc w G łączne mnożenie (a,b) → ab , mamy tam jedność e, mamy operację odwrotności
a → a-1.
Niech H będzie podgrupą. Czasami ten fakt zapisujemy jako H ≦ G, Gdybyśmy napisali tylko
H ⊂ G, oznaczałoby to jedynie, że H jest podzbiorem G. By podzbiór był podgrupą, musi być zamkniety ze względu na mnożenie elementów, i ze względu na branie odwrotności. Musi też zawierać grupową jedność e.
Reż.: Robert Zemeckis
Premiera: 2004 rok
Mając H możemy w G wprowadzić następującą relację ∼
a∼b wtedy i tylko wtedy gdy a-1b ∊ H.
Zadanie 1: Opierając się na definicjach i logicznym wniosklowaniu udowodnij, że
1) ∼ jest symetryczna, zatem a∼b ⇔ b∼a,
2) zwrotna a ∼ a
3) przechodnia: jeśli a∼b i b∼c to a∼c
Innymi słowy ∼ jest relacją równoważności.
Możemy więc rozważyć klasy równważności.
Klasę równoważności elementu a oznaczamy przez [a].
Jak to zwykle bywa z klasami równowazności
[a] i [b] są albo identyczne albo rozłączne.
W naszym przypadku możemy te klasy przedtawić inaczej:
Zadanie 2: Pokaż, że [a]=aH
gdzie
aH ={ah: h ∊ H}.
Zbiór klas równowążności oznaczamy przez G/H - jest to iloraz gupy przez podgrupę.
Iloraz grupy przez podgrupę sam na ogół nie będzie miał struktury grupowej. Chciałoby się zdefiniować mnożenie klas równoważności tak:
[a][b] = [ab]
Jednak nie jest to na ogół sensowna definicja. Wygląda na sensowną, ale tylko tak wyglada.
Zadanie 3: dlaczego [a][b] = [ab] nie sensowną definicją?
Sensowne jest natomiast działanie grupy G na iloraz G/H zdefiniowane jako
a[b] = [ab]
Zadanie 4: Pokaż, że jest to faktycznie działanie.
Zadanie 5: Czy jest efektywne?
Zadanie 6: Czy jest tranzytywne?
Daję to jako zadania, bowiem sam nie znam na te pytania odpowiedzi.
No comments:
Post a Comment
Thank you for your comment..