Thursday, September 29, 2022

Grupa - automorfizmy wewnętrzne

 Take up one idea. Make that one idea your life—think of it, dream of it, live on that idea.

Let the brain, muscles, nerves, every part of your body, be full of that idea, and just leave every other idea alone. This is the way to success.


~SwamiVivekananda




Tego mi brakuje. Zresztą brakuje mi wielu rzeczy. Jak wspomniałem w notce o komorze hiperbarycznej czytam ostatnio trochę literatury psychologicznej. Czytam i przymierzam do siebie. Chce bowiem nauczyć się lepiej/skuteczniej siebie samego obsługiwać. Ostatnio na przykład czytałem o różnego rodzaju problemach psychologicznych i znalazłem tam parę cech, które świetnie do mnie pasują. Na przykład ta:


...

They usually start out with projects that they never finish. They have a tendency to jump from one project to the other without completing them.


Ta moja cecha działa wbrew przytoczonemu na początku cytatowi z Swami Vivekanandy. Chciałbym umieć się skupić na jednym, a przerzucam się z tematu na temat. A to algebry Clifforda (moja praca jest wciąż w recenzjach, niby została zatwierdzona do druku, ale gdy sprawdzam jej status widzę:


choć we wrzesniu 2021 to już była druga wersja mojej poczatkowo odrzuconej pracy), to fotony-Hawtony, to przejścia fazowe, to kwaterniony i oktoniony, to przejścia fazowe.... W ten sposób do niczego nie dojdę. A jednak chcę dojść. Więc kontynuuję dziś zaczęty temat grup. Bowiem każdy człowiek z większym od zera IQ powinien te rzeczy o których pisze wiedzieć, a sam się przetestowałem i mam IQ jednak nieco powyżej zera. 

Więc temat grup i działań grup na zbiory będę dalej drążył. Grupa - niby pojęcie proste - zbiór z łącznym działaniem - na ogół nieprzemiennym mnożeniem, jednością i odrotnością. A ile tam głębi! Na temat grup są tysiące publikacji, monografii, dotąd nie rozwiązanych problemów.

Wiemy już, że każda grupa dziala na siebie - przez lewostronne mnożenie 

L_a: g → ag.

Ale działa też inaczej: przez automorfizmy wewnętrzne:

A_a: g → aga^{-1}.

Będę odtąd używał czasem notacji tex-owej, gdzie np ^{-1} oznacza, że -1 jest superskryptem, zaś _a oznacza, że a subskryptem.

Podzas gdy L_a nie ma na ogół własności L_a(gg')= L_a(g)L_a(g'), to A_a ma tę własność

A_a(gg') = A_a(g)A_a(g')

co pilny Czytelnik powinien sam sprawdzić.

Dodatkowo

A_a(e) = e.

Zatem każde A_a jest automorfizmem grupy. Mówimy, że jest automorfizmem wewnętrznym, bo mogą być też inne automorfizmy grupy, nie będące powyższej postaci dla żadnego a.


Autorfizmy grupy same tworzą grupę ze względu na składanie. Przy tym dla automorfizmów wewnętznych mamy 

A_a  A_b =A_{ab}

Zadanie 1: Sprawdzić powyższą równość.

Jeśli H jest podgrupą grupy G, wtedy A_a(H) jest także podgrupą.

Zadanie 2: Sprawdzić powyższe.

Definicja: Podgrupa nazywa się normalną gdy L_a(H)=H dla każdego a.

Mówiliśmy poprzednio o tym, że pzrestrzeń ilorazowa G/H nie jest naogół grupą.

Zadanie 3: Sprawdzić, że G/H, z naturalną definicją mnożenia:

[a][b] = [ab]

jest grupą gdy H jest grupą normalną.




 





No comments:

Post a Comment

Thank you for your comment..

Why? The Purpose of the Universe - Part Nine

Laura Knight-Jadczyk  In the previous post , we learned that Philip Goff proposes that the fine-tuning of the cosmos indicates that the emer...