Thursday, September 15, 2022

Dodatniość i ujemność

 Miałem dziś pisac o dodatniości w przestrzeni o metryce indefinitnej - dalszy ciąg serii notek o przejściac fazowych. Ale jakoś mi nie wyszlo i zainteresowałem się dodatnimi i ujemnymi cechami charakteru. Możemy je znaleźć wyliczone tutaj

Z dodatnich 

    Asertywność     Bezinteresowność (altruizm)     Dokładność     Dobroduszność     Empatia     Gościnność     Grzeczność     Komunikatywność     Lojalność     Obowiązkowość     Pomysłowość     Pracowitość     Punktualność     Samodzielność (zaradność)     Sumienność     Szczerość     Troskliwość     Uczciwość     Uprzejmość     Wiarygodność     Wielkoduszność     Wyrozumiałość     Zdyscyplinowanie     Życzliwość

znalazłem u siebie jedyni jedną:

 Pracowitość.

Natomiast ujemnych 

    Agresja     Arogancja     Bezczelność     Bezmyślność     Bezwzględność     Chamstwo     Chciwość, chytrość     Cynizm     Despotyzm     Duma     Egocentryzm, egoizm     Fałszywość     Fanatyzm     Gadulstwo     Gnuśność     Grubiaństwo     Gwałtowność     Hipokryzja     Impulsywność     Kłótliwość     Konformizm     Lekkomyślność     Lenistwo     Łakomstwo     Łatwowierność     Małostkowość     Mściwość     Niecierpliwość     Nieczułość (brak empatii)     Nieszczerość     Obłuda     Okrucieństwo     Opryskliwość     Pogarda     Podejrzliwość     Porywczość     Rozrzutność     Roztargnienie     Skąpstwo     Tchórzostwo     Uległość     Wścibstwo     Wulgarność     Wyrachowanie     Zachłanność     Zarozumiałość     Zrzędliwość

znalazłem u siebie sporo:

Arogancja - bywam taki

Bezmyślność - zdarza mi się dość często

Bezwzględność - o tak, bywam taki

Despotyzm - i to mi się zdarza

Egocentryzm, egoizm - faktycznie, przejmuję się sobą, ta notka jest jednym z tego dowodów

Hipokryzja - krytykuję za to innych, ale sam też nie jestem bez winy

Konformizm - jak wyżej

Łakomstwo - znam to

Łatwowierność - u mnie łączy się z podejrzliwością

Nieczułość (brak empatii) - o, jeszcze w jakim stopniu

Nieszczerość - zarzucano mi to wielokrotnie i słusznie

Okrucieństwo - tak też bywa

Podejrzliwość - patrz Łatwowierność

Roztargnienie - bywa, ze szukam okularów, które mam na własnym nosie

Skąpstwo - jeśli coś juz kupuję, to jak najtaniej

 Tchórzostwo - w obliczu niebezpeczeństwa zwykle  tchórzę, uciekam od odpowiedzialności

Wścibstwo - faktycznie, chcę wszystko o wszystkich wiedzieć

Wyrachowanie - inaczej nie umiem

Pozostawiam Czytelnikom uzupełnienie tej listy, bo jestem pewien, że nie wszytskie me istotne wady wymieniłem. Co więcej: zapewne te najistotniejsze umknęły memu oku!

W jutrzejszej notce z wyrachowania napisze o dodatniości algebraicnej

5 comments:

  1. "Co więcej: zapewne te najistotniejsze umknęły memu oku!" - I to się zgadza. Pominąłeś tę ujemną cechę, która najbardziej Cię charakteryzuje.

    ...Dla uproszczenia, mógłbyś wyjąć tylko tę cechę z całego tego zbioru negatywnych cech, tak jak wyjąłeś jedną pozytywną cechę ze zbioru pozytywnych. I jest to CYNIZM.

    Cyniczny i pracowity, to przymiotniki, które najlepiej Cię opisują i które przychodzą pierwsze do głowy. Przynajmniej mnie się tak kojarzysz.

    Skoro już poddajesz się samoanalizie, to powinieneś wiedzieć, że też wykazujesz wiele pozytywnych cech, z różnym natężeniem. Jednak dla cynika, jakim jesteś, ciężko o popularne i że tak powiem ogólno-rozsądkowe podejście, w stylu: "W różnych momentach życia przejawiałem lub przejawiam cechy pozytywne(/dodatnie) i negatywne(/ujemne). I przy ogólnym rozrachunku, każda z tych cech lepiej lub gorzej do mnie pasuje." - Co jest prawdą dla Ciebie i wielu innych ludzi. A co jak na prawdziwego cynika przystało, w swojej postawie, odrzuciłeś i skoncentrowałeś się w cyniczny sposób na wypisaniu w znacznie przeważającej ilości, cech negatywnych. Cynicznie, w wachlarzu tych wszystkich ujemnych cech, pomijając cynizm.

    Pracuj, cyniku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję. Może jednak przytoczę fragment z Wikipedii:

      "Cynizm – postawa etyczna, charakteryzująca się nieuznawaniem i podważaniem wartości i norm obowiązujących w danym środowisku.

      Cynizm wiąże się z negatywnym poglądem na naturę ludzką. Zgodnie z tym uznaje, że jednostki dążą do realizacji swoich interesów i wątpią w autentyczność altruistycznych motywów działań. Według cyników nie istnieją „wyższe wartości”, „wzniosłe cele” czy ideały. Są one jedynie słowami, za pomocą których jednostki oszukują same siebie lub które służą jednym do manipulacji drugimi. Tym samym podając je w wątpliwość, obnaża się ludzkie zakłamanie.

      Współczesne znaczenie cynizmu jest bardzo różne od poglądów starożytnej filozofii cynickiej, powstałej w V w. p.n.e. Dla starożytnych cyników (np. Antystenesa czy Diogenesa z Synopy) odrzucenie powszechnie obowiązujących norm i wartości było warunkiem dobrego życia. Bogactwo, sława i inne dążenia większości ludzi uniemożliwiają osiągnięcie cnoty i zniewalają człowieka, dlatego powinno się z nich rezygnować. "

      I zapytam: jaki to rodzaj cynizmu do mnie najlepiej pasuje?

      Delete
    2. Oczywiście jest to "ten" cynizm: "(...)postawa etyczna, charakteryzująca się nieuznawaniem i podważaniem wartości i norm obowiązujących w danym środowisku." Warto zaznaczyć, że normy i wartości, w danym środowisku mogą być przeciwne do norm i wartości w innym środowisku.

      Warto też zwrócić uwagę, jak to jest też z taką pracowitością. Jeśli byłbyś maksymalnie pracowity i pracował 24h na dobę, to stałoby się to cechą ujemną. To ciekawe, bo tak naprawdę każda z cech charakteru może w rezultacie być dodatnia lub ujemna, zależy od kontekstu.

      Teraz oczekuję od Ciebie cynicznej odpowiedzi, mam nadzieję, że o tym wiesz...

      Do której się przyłożysz, w końcu pracowity jesteś...

      Delete
    3. "Teraz oczekuję od Ciebie cynicznej odpowiedzi, mam nadzieję, że o tym wiesz...

      Do której się przyłożysz, w końcu pracowity jesteś..."

      Żeby było jasne. Pisząc to, traktowałem to jako coś humorystycznego :-)

      Co, właśnie w tej chwili, w tym komentarzu dopisuję, bo nie zawsze uda się przekazać wewnętrzny stan, jaki się ma i w jakim tonie się coś pisze.

      Niczego od Ciebie nie chce i na nic nie czekam ;-) Bardziej biorę Cię pod włos, jako, że sam się "wkopałeś" z tą pracowitością, stąd te "Do której się przyłożysz, w końcu pracowity jesteś..." - jakby co :-)

      Delete
    4. "Bardziej biorę Cię pod włos"

      Dziękuję. To lubię, tak jak moja kotka Pikabu. Gdy głaszczę ją z włosem, jest niezadowolona, jakoś stara sie tolerować, ale i natychmiast się otrząsa. Gdy pod włos - mruczy z zadowolenia.

      Delete

Thank you for your comment..

Why? The Purpose of the Universe - Part Nine

  In the previous post , we learned that Philip Goff proposes that the fine-tuning of the cosmos indicates that the emergence of life is one...