"Rozwijaj swoją hojność - ale w tajemnicy." - to piąte przykazanie Gurdżijewa.
Jak to rozwinąć? Powiedzmy, że robimy coś dla kogoś przede wszystkim po to, by otrzymać podziękowanie. Gdy podziękowania nie otrzymamy - wpadamy w depresję lub we wściekłość. Na przykład składamy komuś życzenia imieninowe. I pozostają bez odpowiedzi. Jesteśmy wtedy źli, wręcz wściekli. My się staramy, jestesmy mili, hojni, i co? I jaka za to zapłata? Och co za niewdzięczny człowiek - mówimy sobie.
Jednak i sam Gurdżijew nie był od tego wolny. W "Życie jest realne ..." pisał bowiem:
""Such is the nature of man,
that for your first gift - he prostrates himself;for your second - kisses your hand;
for the third - fawns;
for the fourth - just nods his head once;
for the fifth - becomes too familiar;
for the sixth - insults you; and
for the seventh - sues you because be was not given enough."."
""Taka jest natura człowieka,
że dla twojego pierwszego daru - bije czołem w ziemie;
za drugi - całuje twoją rękę;
dla trzeciego - nisko sie kłania;
dla czwartego - kiwa tylko raz głową;
dla piątego - staje się zbyt znajomy;
dla szóstego - obraża cię; oraz
dla siódmego - pozywa cię, bo nie dostał wystarczająco dużo.".
I ja sam tak czasem myślę. Mamy to w sobie, że cieszy nas uznanie, cieszą nas oklaski, cieszą nas pochwały,
Myśle, że nie ma w tym nic złego pod jednym warunkiem: że gdy coś robimy, nie robimy tego DLA POCHWAŁ. I nie wściekamy się gdy widownia nam nie zaklaszcze.
P.S. Zapytał mnie prywatnie Czytelnik: "gdzie leży granica między hojnością a utratą godności?"
Albo inny przykład: "Boże, nagrzeszyłem i to bardzo, ale moja własna godność nie pozwala mi na okazanie skruchy. Może Ty Wielki Boże przyznaj pierwszy, że tez nie jesteś bez winy."
ReplyDeleteSkąd jednak wiesz co ludzie wewnątrz myślą i czują i czy okazują skruchę oraz z jakiego powodu, skoro nie dzielą się z Tobą szczegółami tychże wewnętrznych procesów?
Dziękuję za pytanie. Napiszę o tym w takim razie w następnej notce.
Delete"Cel uświęca środki" - czyli : "Makiawelizm w psychologii oznacza cechę osobowości, która opisuje osobę tak skoncentrowaną na własnych interesach, że jest w stanie manipulować, oszukiwać i wykorzystywać innych do osiągnięcia swoich celów. Oprócz narcyzmu i psychopatii jest to jedna ze składowych tak zwanej mrocznej triady cech osobowości."
ReplyDelete"for the third - fawns"
ReplyDeleteCzyli - nisko się kłania, raczej niz cmoka
(to tłumaczenie z "cmokaniem" odstaje, nieco psując narrację)
Faktycznie, zabrakło mi słownictwa. Dziekuję.
Delete