Saturday, September 24, 2022

Konektory i wiązka styczna

W komentarzu do poprzedniej notki pisałem o tym, że mam problemy z dowodem unitarności konektorów t(S,S'). Faktycznie, dowód podany w jednej z moich opublikowanych prac okazał się jaskrawo fałszywy. Co mnie mocno zabolało. Bowiem to taka piekna własność! Najpierw wpadłem w depresję, nijak mi sie nie udawało znaleźć jak tępiekną własność udowodnić. Jednak nie poddałem się, próbowałem na różne sposoby, aż w końcu mnie olśniło by spóbować jeszce jednego, od innej strony. I wyszło.



Zatem pierwsza część dzisiejszej notki to ten nowy dowód.

A Liwiusz prosił mnie bym uzsadnił termin"konektory".  Obiecałem, ze dziś to zrobię. Jednak niw wyszło. Musiałem najpierw wprowadzić przestrzenie styczne, co zrobiłem w drugiej części. Uzasadniał będe dopiero w kolejnej notce.

Od przyszłej notki będę też dołączał link do ściągnięcia całości w pdf.

Download link.

9 comments:

  1. Raz piszesz X^*, a następnie X^{dagger}. Niemniej jednak, każdorazowo miałeś przecież na myśli sprzężenie zespolone oraz transpozycję...

    ReplyDelete
  2. X^* to sprzężenie hermitowskie względem < , >
    =
    X^\dag to sprzężenie hermitowskie względem ( , )
    (u,Xv>=<X^\dag u,v)

    Związek pomiędzy nimi to

    X^*=JX^\dag J
    X^\dag = JX^* J

    X^\dag to szczególny przypadek X^S, mianowicie dla S=J.

    ReplyDelete
  3. Zaś X^\dag to transponowanie i sprzężenie zespolone, bowiem

    (u,v)=u^\dag v

    ReplyDelete
  4. Pisałeś o konektorach:

    "Są łącznikami poza czasem i przestrzenią.".

    A gdyby tak zmieniły one przestrzeń, powiedzmy, że określilibyśmy je chwilowo na jakiejś innej przestrzeni Hilberta, jak zmieni się ich działanie?

    ReplyDelete
  5. Tak samo działają gdy zamienimy C^2 na C^4 a metryke indefinitną (1,1) na (2,2). Wtedy już mamy prawdziwą fizykę: konektory sa szczególnymi elementami grupy SU(2,2) - nakrycia grupy konforemnej. Wtedy brzeg jest przestrzenią Minkowskiego (uzwarconą dodaniem nieskończoności konforemnej). Przypadkek C^8 może być jeszcze ciekawszy, tam dochodzą dodatkowe wymiary i mogłaby sie tam rozwijac także fizyka świata niematerialnego.

    ReplyDelete
  6. "Przypadkek C^8 może być jeszcze ciekawszy, tam dochodzą dodatkowe wymiary i mogłaby sie tam rozwijac także fizyka świata niematerialnego.".

    Będziesz o tym pisał w kolejnych notkach?

    ReplyDelete
  7. Nie, o tym w *tym* cyklu pisał nie będę. Ale może przyjdzie też czas na inny cykl, na inne cykle. Przyszłość jest otwarta.

    ReplyDelete

Thank you for your comment..

Why? The Purpose of the Universe - Part Nine

  In the previous post , we learned that Philip Goff proposes that the fine-tuning of the cosmos indicates that the emergence of life is one...